dissabte, 23 d’abril del 2016

Bon Sant Jordi amb Jordi de Sant Jordi

Bon dia. En un dia com avui m'ha fet il·lusió transcriure-us un estramp del poeta valencià Jordi de Sant Jordi. L'estramp és un vers que provenia de la poesia trobadoresca, passà a la mètrica catalana medieval amb certes consideracions que la diferenciaven de la cobla (estrofa) normal. També tenia un esquema de dos quartets, vuit versos, amb preferència femenins, però no tenia rima, tots ells solts. No se saben gaires coses de la vida d'aquest poeta que va néixer a finals del s. XIV i va viure de ple el segle d'or valencià. Pertanyia a la petita noblesa i estigué al servei del rei Alfons el Magnànim participant en les campanyes militars d'aquest rei per conquerir les illes de Sardenya i Còrsega. 

L'estramp preciós sobre l'amor que sent per una dama:


Sota el front porto la vostra bella imatge

i per això el meu cos està content nit i dia,
ja que, tornant a mirar la molt bella figura
de la vostra faç, me n'ha quedat l'mpremta
que ni la mort acoseguirà esborrar
sinó que, quan ja seré fra d'aquest món, 
aquells que portaran el cos al sepulcre
sobre l meva faç veuran el vostre signe.
Així com l'infant quan mira un retaule 
i, contemplant la pintura amb imatges
amb el seu cor net, no l'en poden apartar
-tant és el plaer que li produeix l'or del voltant-
el mateix m'esdevé davant lamorós cercle
del vostre cos, que de tants béns s'adorna
que, mentre el veig, el contemplo més que si fos Déu:
tant de goig tinc per l'amor que em penetra!



Jordi de Sant Jordi.

Que passeu una bona diada de Sant Jordi.